Een speelse school!
Wij organiseren doorheen het jaar tal van speelse en educatieve activiteiten en evenementen op school. Jullie vinden hieronder enkele voorbeelden.
Afspraken
Per klas worden op verschillende vlakken afspraken gemaakt: wat kan en niet kan!
Kalenders
's Morgens starten we in de kleuterschool met de kalenders: aanwezigheidskalender, weerkalender, daglijn, eventueel als er nieuws is er het nieuwsbord. Hier is een opbouw van voorwerpen, foto's, prenten en picto's.
Hoekverdeling
In de kleuterschool wordt er in hoeken gewerkt. In de onthaalklas worden de hoeken geopend met echte voorwerpen en een foto. De kleuters leggen het voorwerp bij de foto van de hoek die geopend wordt.
In de 1ste kleuterklas zijn de hoeken met een foto aangebracht op het bord in de onthaalhoek. De hoek wordt geopend met een foto van een deur op een groene achtergrond, de deur op de rode achtergrond betekent dat de hoek gesloten blijft. Dit wordt met de kleuters besproken. In de hoeken hangen kettingen, zodat de kleuters weten met hoeveel ze in de hoek kunnen.
In de 2de kleuterklas zijn de hoeken aangebracht op de kast. De kleuters zien hoeveel kleuters er in de hoeken mogen. Zij plaatsen hun symbool aan in de hoek waar ze willen werken/spelen. Is het kaartje volzet, moeten ze een andere hoek kiezen.
In de 3de kleuterklas is de hoek op een bord aangebracht met getal en getalbeeld = aantal kleuters die in de hoek mogen. Hier moeten de kleuters nadenken en tellen of zij nog in de hoek van hun keuze kunnen gaan of de hoek volzet is.
In alle klassen hangen aan de hoeken nog eens de foto, prent, picto van de hoek.
Visualisatie doelen
We werken doelgericht. Aan de hoeken wordt er per thema het doel aangebracht. Wat leren de kleuters in één bepaalde hoek?
Stappenplannen
We bieden de kleuters stappenplannen aan, niet enkel voor de routines o.a. jassen aan- en uitdoen, neus snuiten, toiletbezoek, handen wassen, schort aandoen, ... maar ook tijdens activiteiten om b.v. een tekening te maken, de correcte zithouding aanleren om te schrijven, ...
Puzzelen
In alle klassen is er een puzzelraket of een puzzelrups aanwezig. De kleuters kunnen verder gaan op de rups of stijgen op de raket afhankelijk welke puzzels ze met het aantal puzzelstukken kunnen maken.
Focuswoorden
Wij werken thematisch en kiezen per thema 5 focuswoorden. Deze worden gevisualiseerd met echte voorwerpen in de onthaal- en 1ste kleuterklas. Met prenten in de 2de kleuterklas en picto's waar mogelijk in de 3de kleuterklas.
De Lettermuur
Doorheen de kleuterschool zijn kleuters bezig met letters. In de 3de kleuterklas wordt bij elk thema ter voorbereiding van het 1ste leerjaar een letter aangebracht. De letter wordt visueel gemaakt aan de lettermuur.
Leesstrategieën
De leesstrategieën worden doorheen de kleuterschool opgebouwd. Als een verhaal verteld wordt, wordt er in gesprek gegaan met de kleuters. De allerkleinsten wordt gevraagd over wie, wat en waar het in het boek gaat en de gevoelens worden bevraagd. De kleuters van de 3de kleuterklas moeten het verhaal helemaal kunnen vertellen.
De woordspin/brainstorm
Kleuters denken na bij de start van het thema over de 'inhouden': wat zou er allemaal aan bod kunnen komen binnen het thema? In de eerste kleuterklas is dit simpel en met foto's, in de 2de en 3de kleuterklas wordt dit uitgebreider besproken. En wordt het gevisualiseerd aan de hand van prenten en/of tekeningen door de kleuters gemaakt.
Klankappartement
Met het klankappartement gaan we het fonologisch en fonemisch bewustzijn oefenen. Opnieuw is er een opbouw van de onthaalklas naar de 3de kleuterklas. We starten met Ari de kanarie en Mohamed met de pet, met eenvoudige rijmpjes en eindigen met 5 handpoppen nl. Ari de kanarie, Mohamed met de pet, de tovenaar, Salim het konijn en Zoem de bij ter voorbereiding van het eerste leerjaar.
Opruimen
Kleuters zelfstandig maken is belangrijk. We brengen foto's, prenten, picto's aan zodat ze zelf materialen, speelgoed kunnen nemen en opbergen.